dimecres, 6 de febrer del 2008

L'aigua...

Ja fa un temps que es senten i llegeixen notícies alarmants pel que fa a les reserves d'aigua a Catalunya. Òbviament això ha patit un ressó més important des que és Barcelona la part afectada. Més val tard que mai, diuen, així que és moment, si no ho hem fet ja, de fomentar, incentivar o mantenir la cultura de l'estalvi de l'aigua (es podria fer altres monogràfics sobre l'estalvi en altres facetes, però això avui són figues d'un altre paner). No passa només per posar estalviadors que fan que mantenint la mateixa estona l'aixeta oberta gastem menys, passa també per tancar-la de tant en tant, per reparar aquella fuita que dia rere dia va deixant anar aigua i passa, també, per altres situacions que se'ns escapen de les mans. Quan era petit, el meu pare m'explicava que molta gent treballadora del camp llençava pirotècnia per tal de dissoldre els núvols que anunciaven tempesta i que podrien fer malbé els seus camps. No sé si això serà cert o només una llegenda, però potser ara també en patim les conseqüències, com també pensar que el canvi climàtic no només prové de l'empresa o de l'automoció. He anat uns quants cops a Barcelona darrerament i, tal i com toca, he reduït la velocitat a l'àrea metropolitana fins els 80 km. quan els senyals ho han indicat, per respecte també, com resen els indicadors lluminosos, a la contaminació que pateix la ciutat i, siguem sincers, també per evitar una possible multa! Però el cas que em preocupa més és, a més a més de que des de la meva ciutat no disposo d'un transport que afavoreixi que no em calgui agafar el cotxe, la grandíssima quantitat d'avions que sobrevolen la ciutat de Barcelona. Potser caldria reflexionar una mica quina és la contaminació que produeix un sol avió i quants núvols destrueix al seu pas si apliquem el símil dels pagesos que m'exlicava el meu pare. Òbviament menys cotxes, més racionalització del transport, diguem-ne, terrestre, però quin ha estat l'augment del nombre de vols que surten o arriben a Barcelona? quants aeroports funcionen avui en dia a Catalunya i quina n'és la previsió de futur? Un sol avió equival a quants cotxes? m'agradaria conéixer-ne el nombre, potser ens quedaríem sorpresos, ja que en un any han passat per l'aeroport (només al de Barcelona) més de 33 milions de passatgers!!! Si per fer uns comptes fàcils, posem una mitjana de 330 passatgers per aeronau, això ens dóna 100000 vols en un any. 3 litres de carburant per cada passatger cada 100 km ens pot donar una referència també del que gasta un avió (i aquesta dada és la més baixa pel que fa a consum). Amb una calculadora es poden fer fàcilment els càlculs del que pot suposar el pont aeri, per exemple. Però el més alarmant és que aquesta munió d'ocells metàlics ocupen cada cop més espai aeri i els veiem per sobre de les nostres muntanyes, llacs, rius... on cada cop plou menys, casualitat? o potser més clar... l'aigua.

1 comentari:

Anònim ha dit...

No és una llegenda urbana, no...Això es feia fa anys, més que res per evitar pedregades que arruinessin les collites, però de pluges en continuava havent, perquè si una cosa tenen els pagesos és que sempre demanen aigua..
Desconec si els avions tenen l'efecte que comentes però com bé deies, això se'ns escapa de les mans. Hi ha molt negoci pel mig i tardaran en buscar-hi solucions.
Ah, i estic d'acord amb tu, fins que les coses no afecten als de Barcelona, sembla que no passin enlloc.